سفره معنوی/22/
رمضان مطلع انوار الهی
رمضان سرچشمه انوار معرفت و رحمت الهی است.
سفره معنوی شعاعی از انوار درخشان رحمت الهی است که جان جهان را مینوازد و هستی بشر را منور میکند.
بسم الله الرحمن الرحيم
"اللهمّ افْتَحْ لي فيهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل عليّ فيهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْني فيهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّي فيهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ يا مُجيبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّين".
«خدايا بگشا به رويم در اين ماه درهاى فضلت وفرود آر برايم در آن برکاتت را و توفيقم ده در آن براى موجبات خوشنوديت ومسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها ودعاهاى بيچارگان».
مساله روز:
احكام كفّاره روزه
آيت الله مكارم شيرازي
در جايى كه بايد پى در پى روزه بگيرد اگر در وسط يك روز را عمداً روزه نگيرد بايد همه را از نو به جا آورد، ولى اگر مانعى پيش آيد مانند عادت ماهانه و نفاس و سفرى كه ناچار از انجام آن است مى تواند بعد از رفع مانع ادامه دهد و لازم نيست از سر بگيرد.
آيت الله صافي گلپايگاني
كسي كه بايد پيدرپي روزه بگيرد اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد، يا وقتي شروع كند كه در بين آن به روزي برسد كه روزه آن واجب است، مثلاً به روزي برسد كه نذر كرده آن روز را روزه بگيرد، بايد روزهها را از سر بگيرد.
آيت الله سيستاني
كسى كه بايد پى در پى روزه بگيرد ، اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد ، بايد روزهها را از سر بگيرد
آيت الله وحيد خراساني
كسى كه بايد پى درپى روزه بگيرد، اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد يا وقتى شروع كند كه بداند در بين آن به روزى مى رسد كه روزه آن واجب است، مثلا به روزى مى رسد كه نذر كرده آن روز را روزه بگيرد، بايد روزه ها را از سر بگيرد.
آيت الله مظاهري
اگر در بين روزهايى كه بايد پى در پى روزه بگيرد عذرى مثل حيض يا نفاس يا سفرى كه در رفتن آن مجبور است، براى او پيش آيد، بعد از بر طرف شدن عذر واجب نيست روزهها را از سر بگيرد بلكه بقيه را بعد از بر طرف شدن عذر به جا مىآورد
آيت الله موسوي اردبيلي
كسى كه بايد پىدرپى روزه بگيرد، اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد يا هنگامى آغاز كند كه مىداند در بين سى و يك روز به روزى مىرسد كه روزه آن واجب است، مثلاً به روزى مىرسد كه براى روزه گرفتن از طرف ميّت در آن روز اجير شده است، بايد روزهها را از سر بگيرد.
مقلدان حضرت آيتالله خامنهاي نيز مي توانند استفتائات خود را در اين خصوص از طريق سايت http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=istifta مطرح كرده و پاسخ آن را دريافت نمايند.
رهایی از فکر گناه
هرگاه فکر گناه بر کسی هجوم برد، نباید آن را انجام دهد، بلکه با پناه بردن به خدا و توکل بر او از دام شیطان رهایی یابد، امام صادق (ع) فرمود: کسی که به فکر گناه افتاد، انجام ندهد؛ زیرا چه بسا بندهای در حضور خدا مرتکب گناهی میشود و خدای بزرگ میفرماید: به عزت و جلالم قسم، از این پس تو را نمیآمرزم.
ذکر خدا راه رهایی از گناه : کسی که از خود غافل شود، شیطان از او غافل نیست. پس انسان باید حسابگر خویش باشد و از سرمایه خود به خوبی بهره گیرد.
امام صادق (ع) میفرماید: شیطان توان وسوسه کردن بندهای را ندارد، جز آنکه او را از یاد خدا اعراض کند و فرمانش را سبک شمرد و به نافرمانیش روی آورد و آگاهی خدا از اسرارش را فراموش کند.
نیز فرمود: هرگاه شیطان وسوسهات میکند تا از راه حق گمراهت کند و خدا را از یادت ببرد، پس از او به خدا پناه ببر [و برخدا توکل کن]، که او به کمک حق بر باطل آید و مظلوم را یاری رساند؛ چرا که خود فرمود: شیطان بر مومنان و بر کسانی که بر خدا توکل کنند سلطهای ندارد.
به فرموده امیر مومنان (ع): مطمئنترین فرصت برای تهاجم شیطان، زمانی است که کسی گرفتار وسوسه گناهانی مانند عُجب و خودپسندی و خودبسندی و… شده و مدح و ثناگویی و تملق دیگران را درباره خود دوست بدارد [و از این حالتها به خدا پناه نبرد]. نکته: یاد خدا و پناهندگی به او بهترین راهکار رهایی از دام شیطان است؛ چون هیچ زمان و زمینی خالی از حضور خدا نیست، هیچ زبانی هم نباید ساکت و خاموش از یاد خدا باشد؛ زیرا نیاز بشر دائمی است و بهترین عامل رفع نیاز، یاد خدای بینیازی است که همواره در صدد رفع حاجت نیازمندان است، از این رو اگر در زمان یا مکان یا با زبانی از این فرصت استفاده نشد جز حسرت محصولی نخواهد داشت.
مصداق ذکر : امام صادق (ع) میفرماید: ذکر خدا، تنها گفتن «سبحانالله والحمدلله ولا اله الا الله والله اکبر» نیست، بلکه ذکر خدا، به این است، هرگاه به چیزی فرمان دهد پیروی کنی و از چیزی نهی کند ترکش کنی.
همان طور که اصل ذکر در اسلام توصیه شده است، کیفیت آن نیز بیان شده است که ذاکر باید از ذکر مأثور از شارع مقدس بهره گیرد و هرگز به دنبال ذکر اختراعی نرود، چنان که سفارش بزرگان اهل معرفت نیز همین است.
ذکر مأثور هر چند با زبان یا قلم باشد، عملی صالح است؛ ولی هرگز سید اعمال صالح نخواهد بود، بلکه ذکر قلبی -که بر همه اعضا اشراف دارد و ذاکر بودن رضای الهی، قبض و بسط، اخذ و اعطا و بطش و نشط ندارد- سیادت همه کارهای صالح حتی ذکر زبان یا قلم را عهده دار خواهد بود؛ یعنی در سیرت و روش خود انصاف و مواسات دارد و حیثیتی غیر از حیثیت دنی ندارد، پس ذکر آنها ذکر خداست.
منبع: مفاتیح الحیات آیتالله جوادی آملی(منبع ایسنا)
ساير اخبار در موضوع «مذهبی»:
• خیران سبزواری ۱۰ میلیارد ریال به بازسازی عتبات عالیات کمک کردند
• اطعام پنج هزار سوگوار فاطمی در سبزوار
• آیین پیادهروی جاماندگان اربعین حسینی
• همیاری سبزواریها در بازسازی عتبات عالیات
• نمایش "از غزه تا مدینه" در سبزوار روی صحنه رفت
نظرات شما
0 نظر در صف تاييد است.